Como incido sul compensato con un cutter

How I engrave on plywood with a cutter – Comment graver avec un cutter

This image has an empty alt attribute; its file name is it22-fo-ACCADEMIA-ZEN-09-1024x614.jpg

Lunedi 4 aprile 2022 – Monday April 4, 2022 – lundi 4 avril 2022

Cosa s’intende per compensato? quali sono i vantaggi ad utilizzare il compensato e quali sono i suoi limiti? Il compensato = sottili strati di legno incollati l’uno sull’altro ottenuti  srotolando un tronco d’albero e non tagliando sottili assi di legno come nel caso dei mobili antichi. Questo processo di ‘’srotolamento” tagliuzza la fibra del legno e rende questo materiale estremamente poroso. Un Svantaggio per il taglio – Un vantaggio per la stampa.

What is meant by plywood? what are the advantages of using plywood and what are its limitations? Plywood = thin layers of wood glued on top of each other obtained by “unfolding ” a tree trunk rather than cutting thin wooden planks,[ as in the case with antique furnitures]. This “unfolding “process shreds down the wood, making its fiber, as a result, an extremely porous material. Which is a disadvantage during the cutting process but can be turned into an advantage during the printing process.

Quali sono i vantaggi ad usare un cutter piuttosto che una sgorbia? Due concetti opposti di taglio : il gesto di spingere (fuori da se), gli occidentali. il gesto di attirare a se (verso di se) gli orientali. [osservare bene la vena del legno !] E’ necessario avere uno strumento che offra la minor resistenza possibile al compensato. Il cutter con la sua lama ultra sottile è l’ideale!

What are the advantages of using a cutter rather than a gouge? There are two opposite concepts of cutting. There is the gesture of pushing (out of oneself), a Western way. There is also the gesture of attracting (towards oneself), an Oriental way. Take a good look at the grain of the wood! It is necessary to have a tool that offers the least possible resistance to the plywood. The cutter because of its ultra-thin blade is an ideal choice. In others words, a poor material and a poor tool can be turned into a good result!

La mia definizione di incisione. Alto opposto a basso, superiore contro inferiore. Creare una depressione, non importa il materiale scelto.  Un ”attacco” del duro conto il morbido; in questo senso non si tratta di creare un conflitto ma bensì cercare un equilibrio. Non esistono nè vincitori nè vinti. Esiste solo la restituzione di un imagine resa possibile dai fasci di luce che colpiscono gli intagli

My personal definition of engraving is comprised of three aspects;  High against low = upper versus lower; creating a depression or indentation regardless of the chosen material that is used; and an “attack” or meeting of hard against soft to create balance, not conflict, between the two. The goal is to create harmony in the creation of the visual image! And, this is possible because when the rays of light enter and bounce off the cut or indentation the image is brought to life!

Ringrazio Accademia Ligustica di Belle Arti, il Dipartimento Arti Incisioni, quelli che hanno organizzato questo laboratorio e tutti i participanti. Ringrazio in particolare Sabrina Marzagalli, Luca Daum  e il mio amico Massimo Sardi  che per primo si è interessato al mio lavoro. Anche se non  artisti, ringrazio i miei amici Maria-Teresa e GianCarlo per il loro aiuto a Genova.

I would like thank the Engraving Arts Department of the Ligustica Academy of Fine Arts of Genoa in Italy, both those who organized and made this workshop possible, as well as all the participants. I especially thank, as members of the Academy, Sabrina Marzagalli, Luca Daum and my friend Massimo Sardi who was the first artist that acknowledged my work. I also thank my friends Maria-Teresa and GianCarlo for their amazing support in Genoa.

This image has an empty alt attribute; its file name is it22-fo-ACCADEMIA-ZEN-05-1024x646.jpg

Instagram: @raimonart @raimonaqua @raimonfoto Twitter:@RaymondVerdagu1

Dessin . drawing . disegni . original linoleum cut and woodcut . linogravure originale et gravures . xilografie e incisioni – iPad [works-travail-lavoro] . Copyrights © Raymond Verdaguer 2022

%d bloggers like this: